Hükümet sistemleri
bir ülkenin yönetim modelini veya siyasi gücün toplandığı merkezi işaret eder.
Bu bakımdan devletler kendilerine uygun bir hükümet sistemi belirleyerek
siyasal sistemin etkin işlerliğini sağlamaya çaba gösterirler. Günümüzde
demokratik olarak kabul edilen ve klasik şablona uyan kuvvetler ayrılığından
mülhem üç ana hükümet sistemi olduğu genellikle kabul edilir. Bunlar;
parlamenter sistem, yarı-başkanlık sistemi ve başkanlık sistemidir. Hükümet
sistemlerinin anayasalarla benimsenip uygulanmasında ülkeler arasında önemli
farklılıklar vardır. Bazı ülkeler kendilerine model aldıkları hükümet
sistemlerinin gereklerine tam olarak uygun bir yapılanmayı tercih ederken
bazıları anayasal olarak tercih ettikleri hükümet sistemi şablonunu bir hayli zorlarlar.
Bu nedenle bütün ülkeler için geçerli tek tip bir uygulama yoktur. Türkiye’nin
yeni hükümet sistemine de bu açıdan yaklaşmak gerekir. Ayrıca hükümet
sistemleri hakkında fikir üretebilmek için on yılların geçmesini beklemek ve
kurumların nasıl işlerlik kazandığını görmek önemlidir. Ancak bu süreden sonra
bir sistemin işlerliği hakkında kesin kanaatler oluşur. Dolayısıyla yeni
hükümet sistemini yargılamak için henüz çok erken olduğunu belirtmek gerekir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Submission Date | August 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 15 |
ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.