Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Science Fiction Movies on the Attitudes of 10th Grade Students towards Geography Course

Year 2017, Volume: 14 Issue: 2, 165 - 182, 20.12.2017

Abstract

The goal of this research was to examine the effect of science fiction movies on 10th grade students’ attitudes toward geography lessons. Sixty secondary school students participated in the research. During the research period, the traditional teaching method was applied in one group, while the course was taught using science fiction films with related subject content for the other group. During the 8-week experimental period, a total of 10 science fiction films were shown to students as appropriate for “Natural Systems” and “Environment and Society” learning areas. The research data were collected using the “Attitude Scale of Secondary School Geography Course” developed by Güven and Uzman. The results of the research show that geography lessons supported by science fiction movies have a positive effect on students’ attitudes toward geography lessons. 

References

  • Acar, H. (2003). Fizik eğitiminde bilimkurgu hikayelerin kullanılması (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı, Fizik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Açıkgöz, K. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akbaş, O. (2011). Bir öğrenme nesnesi olarak eğitsel kısa filmler: Öğretmen adaylarının çektikleri eğitsel kısa filmler üzerine bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 15-27.
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-97.
  • Alkan, C. (1991). Coğrafya öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Allday, J. (2003). Science in science fiction. Physics Education, 38(1), 27-30. http://dx.doi. org/10.1088/0031-9120/38/1/304
  • Ashley, K. (2000). Reflective practice in geography teaching. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Bailey, P., & Fox, P. (1996). Geography teachers handbook. London: The Geographical Association.
  • Balbağ, Z., Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik ve fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim-kurgu filmlerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 3rd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı içinde (s. 1479–1489).
  • Barnett, M., Wagner, H., Gatling, A., Anderson, J., Houle, M., & Kafka A. (2006). The impact of science fiction film on student understanding of science. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 179-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Barnett, M., & Kafka, A. (2007). Using science fiction movie scenes to support critical analysis of science. Journal of College Science Teaching, 36(4), 31-35. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Bedir, G. ve Akkurt, A. (2012). Şarkılarla coğrafya öğretimi. Eastern Geographical Review, 17(28), 303-316.
  • Bixler, A. (2007). Teaching evolution with the aid of science fiction. The American Biology Teacher, 69(6). https://doi.org/10.2307/4452174
  • Brake, M., & Thornton, R. (2003). Science fiction in the classroom. Physics Education, 38(1), 3134. https://doi.org/10.1088/0031-9120/38/1/305
  • Buluş Kırıkkaya, E., İşeri, Ş., & Vurkaya, G. (2009). High school students’ thoughts about science on television programmes. Procedia Social and Behavioural Sciences, 1, 921–926. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2009.01.163
  • Bayliss, T. (1995). A concise advanced geography. New York: Oxford University Press.
  • Cavanough, T. W., & Cavanough, C. (1996). Learning science with science fiction. Paper presented at the annual meeting of the Florida Association of Science Teachers. Key West, FL, October.
  • Cavanaugh, T., & Cavanaugh, C. (2004). Teaching science with science fiction films: A guide for teachers and media specialists (2nd ed.). Worthington, OH: Linworth Publications.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2004). A guide to teaching practice (5th ed.). London and New York: Routledgefalmer.
  • Çemrek, F., Anılan, B., Anılan, H., Balbağ, M. Z. ve Görgülü, A. (2005). Bilim-Kurgu filmlerinin öğretmen adaylarının fen derslerindeki başarılarına yansıması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Denizli, Bildiri Kitabı içinde (Cilt II, s. 930-935).
  • Çilenti, K. (1984). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirci, A. (2005). ABD’de eğitim sistemi ve coğrafya öğretimi. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınları.
  • Doğanay, H. ve Zaman, S. (2002). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde hedefler, ilkeler, stratejiler ve amaçlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 8, 7-26.
  • Dubeck, L. W. (1993). Finding the facts in science fiction films. Science Teacher, 60, 46-48.
  • Ekem, N. (1991). Fen eğitim ve öğretiminde bilim-kurgu filmlerinin işlevsel konumu. Anadolu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 3(1), 501- 541.
  • Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme (5. basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erol, O. (1987). Orta öğretim kurumlarında coğrafya öğretimi (TEDV Öğretim Toplantısı). Ankara.
  • Foley, M. (1996). The really practical guide to prımary geography. UK: Stanley Thornes.
  • Fosnot, C. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. New York: Teachers College Press.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güven, B. ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 527-536.
  • Haggett, P. (2001). Geography, a global synthesis. Prentice Hall, Pearson Education.
  • Hunter, C. B. (1980). Science fiction for teachers. Science Activities, 17(4), 9-12.
  • Keskin, S. (2006). Comparison of several univariate normality tests regarding Type I error rate and power of the test in simulation based small samples. Journal of Applied Science Research, 2(5), 296-300.
  • Kirby, D. A. (2003). Science consultants, fictional films, and scientific practice. Social Studies of Science, 33(2), 231–268. https://doi.org/10.1177/03063127030332015
  • Lambert, D., & Balderstone, D. (2000). Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. Routledge, Londres.
  • Laprise, S., & Winrich, C. (2010). The impact of science fiction films on student interest in science. Journal of College Science Teaching, 4(2), 45-49. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Lawson, T. J., Bodle, J. H., & McDonough, T. A. (2007). Techniques for increasing student learning from educational videos: Notes versus guiding questions, Teaching of Psychology, 34(2) 90-93. http://dx.doi.org/10.1080/00986280701291309
  • Lin, K., Tsai, F. H., Chien, H. M., & Liang, T. C. (2013). Effects of a science fiction film on the technological creativity of middle school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 9(2), 191-200. https://doi.org/10.12973/eurasia.2013.929a
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mendes, M., & Pala, A. (2003). Type I error rate and power of three normality tests. Pakistan Journal of Information and Technology, 2, 135-139.
  • Michel, E., Roebers, C. M., & Schneider, W. (2007). Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17(2) 172-183. https://doi.org/10.1016/j. learninstruc.2007.01.005
  • Ongel Erdal, S., Sönmez, D., & Day, R. (2004, April). Science fiction movies as a tool for revealing students’ knowledge and alternative conceptions. Paper Presented at NARST, Vancouver, Canada.
  • Ontell, V. (1997, March). Science fiction: Popular culture as reading and learning motivation. Paper presented at the Joint Popular Culture Association/American Culture Association Meetings, San Antonio.
  • Orçan, A. (2013). Çizgi-roman tekniği ile geliştirilen bilim-kurgu hikayelerinin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin ve fiziğe ilişkin tutumlarının gelişimine etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fizik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Önen Öztürk, F. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim-teknoloji-toplum hakkındaki görüşlerine bilimkurgu filmlerin etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 715-736.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztaş, T. (2008). Tarih öğretimi ve filmler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2) 543-556.
  • Powell, L. (2009). Science fiction or reality? International Review of Psychiatry, 21(3), 273–275. http://dx.doi.org/10.1080/09540260902748076
  • Rabow, M. W., Goodman, S., Chang, S., Berger, M., & Folkman, S. (2010). Filming the family: A documentary film to educate clinicians about family caregivers of patients with brain tumors. Journal of Cancer Education, 25, 242–246. http://dx.doi.org/10.1007/s13187-010-0105-y
  • Razali, N. M., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modelling and Analysis, 2(1), 21-33.
  • Rose, C. (2003). How to teach biology using the movie science of cloning people, resurrecting the dead, and combining flies and humans. Public Understanding Science, 12, 289–296. https://doi. org/10.1177/0963662503123007
  • Seçkin Kapucu, M. (2014). Fen ve teknoloji dersinde görsel medya kullanımına yönelik fen bilgisi öğretmenlerin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 75-90.
  • Segall, A. E. (2002). Science fiction in the engineering classroom to help teach basic concepts and promote the profession. Journal of Engineering Education, October, 419-423. http://dx.doi. org/10.1002/j.2168-9830.2002.tb00727.x
  • Shaw, D. G., & Dybdahl, C. (2000). Science and the popular media. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 37(2), 22-31. http://dx.doi.org/10.1080/00368120009603564
  • Sürmeli, H. (2012). Examination the effect of science fiction films on science education students’ attitudes towards STS course. Procedia Social and Behavioural Sciences, 47, 1012–1016. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.771
  • Voskuyl, H. (2009). Science fact in science fiction. Learning Environments, June, 7-10. Warwick, D., & Williams, J. (1980). History and sociology of education. British Journal of Sociology of Education, 1(3), 333-346.
  • Whiteman, D. (2009). Documentary film as policy analysis: The impact of yes, in my backyard on activists, agendas, and policy. Mass Communication and Society, 12(4) 457-477. http://dx.doi. org/10.1080/15205430903237816
  • Yang, A. (2002). Science fiction in the EFL class. Language, Culture and Curriculum, 15(1), 50-60. http://dx.doi.org/10.1080/07908310208666632
  • Yazıcı, N. N., & Altıparmak, M. (2010). Science fiction aided biotechnology instruction: effects of bioethics group discussions on achievement and attitudes. Procedia Social and Behavioural Sciences, 2, 4125–4129.
  • Zıllıoğlu, Z. M. (1986). Sinematografik bilim-kurgu yayınlarının çocukların dünya görüşünün oluşumu üzerindeki etkiler. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Dergisi, 45.

Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2017, Volume: 14 Issue: 2, 165 - 182, 20.12.2017

Abstract

Bu araştırmada bilim kurgu filmlerinin, 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma süresince gruplarından birisinde geleneksel öğretim yöntemi uygulanırken, diğer grupta ders, işlenilen konuyla ilgili olabilecek bilim kurgu filmleri ile desteklenerek yürütülmüştür. Araştırmaya İstanbul ilinde yer alan bir lisenin, 10. sınıf düzeyindeki iki ayrı şubesinde öğrenim gören, kontrol ve deney gruplarının her birinde 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 tane ortaöğretim öğrencisi katılmıştır. 8 hafta süren deneysel işlem süresince, “Doğal Sistemler” ile “Çevre ve Toplum” öğrenme alanlarına uygun olacak şekilde toplam 10 tane bilim kurgu filmi öğrencilere izletilmiştir. Araştırma verileri Güven ve Uzman tarafından geliştirilen “Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, bilimkurgu filmleri ile desteklenen coğrafya dersinin, öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarını anlamlı düzeyde olumlu etkilediğini göstermektedir. 

References

  • Acar, H. (2003). Fizik eğitiminde bilimkurgu hikayelerin kullanılması (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı, Fizik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Açıkgöz, K. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akbaş, O. (2011). Bir öğrenme nesnesi olarak eğitsel kısa filmler: Öğretmen adaylarının çektikleri eğitsel kısa filmler üzerine bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 15-27.
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-97.
  • Alkan, C. (1991). Coğrafya öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Allday, J. (2003). Science in science fiction. Physics Education, 38(1), 27-30. http://dx.doi. org/10.1088/0031-9120/38/1/304
  • Ashley, K. (2000). Reflective practice in geography teaching. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Bailey, P., & Fox, P. (1996). Geography teachers handbook. London: The Geographical Association.
  • Balbağ, Z., Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik ve fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim-kurgu filmlerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 3rd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı içinde (s. 1479–1489).
  • Barnett, M., Wagner, H., Gatling, A., Anderson, J., Houle, M., & Kafka A. (2006). The impact of science fiction film on student understanding of science. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 179-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Barnett, M., & Kafka, A. (2007). Using science fiction movie scenes to support critical analysis of science. Journal of College Science Teaching, 36(4), 31-35. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Bedir, G. ve Akkurt, A. (2012). Şarkılarla coğrafya öğretimi. Eastern Geographical Review, 17(28), 303-316.
  • Bixler, A. (2007). Teaching evolution with the aid of science fiction. The American Biology Teacher, 69(6). https://doi.org/10.2307/4452174
  • Brake, M., & Thornton, R. (2003). Science fiction in the classroom. Physics Education, 38(1), 3134. https://doi.org/10.1088/0031-9120/38/1/305
  • Buluş Kırıkkaya, E., İşeri, Ş., & Vurkaya, G. (2009). High school students’ thoughts about science on television programmes. Procedia Social and Behavioural Sciences, 1, 921–926. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2009.01.163
  • Bayliss, T. (1995). A concise advanced geography. New York: Oxford University Press.
  • Cavanough, T. W., & Cavanough, C. (1996). Learning science with science fiction. Paper presented at the annual meeting of the Florida Association of Science Teachers. Key West, FL, October.
  • Cavanaugh, T., & Cavanaugh, C. (2004). Teaching science with science fiction films: A guide for teachers and media specialists (2nd ed.). Worthington, OH: Linworth Publications.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2004). A guide to teaching practice (5th ed.). London and New York: Routledgefalmer.
  • Çemrek, F., Anılan, B., Anılan, H., Balbağ, M. Z. ve Görgülü, A. (2005). Bilim-Kurgu filmlerinin öğretmen adaylarının fen derslerindeki başarılarına yansıması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Denizli, Bildiri Kitabı içinde (Cilt II, s. 930-935).
  • Çilenti, K. (1984). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirci, A. (2005). ABD’de eğitim sistemi ve coğrafya öğretimi. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınları.
  • Doğanay, H. ve Zaman, S. (2002). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde hedefler, ilkeler, stratejiler ve amaçlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 8, 7-26.
  • Dubeck, L. W. (1993). Finding the facts in science fiction films. Science Teacher, 60, 46-48.
  • Ekem, N. (1991). Fen eğitim ve öğretiminde bilim-kurgu filmlerinin işlevsel konumu. Anadolu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 3(1), 501- 541.
  • Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme (5. basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erol, O. (1987). Orta öğretim kurumlarında coğrafya öğretimi (TEDV Öğretim Toplantısı). Ankara.
  • Foley, M. (1996). The really practical guide to prımary geography. UK: Stanley Thornes.
  • Fosnot, C. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. New York: Teachers College Press.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güven, B. ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 527-536.
  • Haggett, P. (2001). Geography, a global synthesis. Prentice Hall, Pearson Education.
  • Hunter, C. B. (1980). Science fiction for teachers. Science Activities, 17(4), 9-12.
  • Keskin, S. (2006). Comparison of several univariate normality tests regarding Type I error rate and power of the test in simulation based small samples. Journal of Applied Science Research, 2(5), 296-300.
  • Kirby, D. A. (2003). Science consultants, fictional films, and scientific practice. Social Studies of Science, 33(2), 231–268. https://doi.org/10.1177/03063127030332015
  • Lambert, D., & Balderstone, D. (2000). Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. Routledge, Londres.
  • Laprise, S., & Winrich, C. (2010). The impact of science fiction films on student interest in science. Journal of College Science Teaching, 4(2), 45-49. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y
  • Lawson, T. J., Bodle, J. H., & McDonough, T. A. (2007). Techniques for increasing student learning from educational videos: Notes versus guiding questions, Teaching of Psychology, 34(2) 90-93. http://dx.doi.org/10.1080/00986280701291309
  • Lin, K., Tsai, F. H., Chien, H. M., & Liang, T. C. (2013). Effects of a science fiction film on the technological creativity of middle school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 9(2), 191-200. https://doi.org/10.12973/eurasia.2013.929a
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mendes, M., & Pala, A. (2003). Type I error rate and power of three normality tests. Pakistan Journal of Information and Technology, 2, 135-139.
  • Michel, E., Roebers, C. M., & Schneider, W. (2007). Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17(2) 172-183. https://doi.org/10.1016/j. learninstruc.2007.01.005
  • Ongel Erdal, S., Sönmez, D., & Day, R. (2004, April). Science fiction movies as a tool for revealing students’ knowledge and alternative conceptions. Paper Presented at NARST, Vancouver, Canada.
  • Ontell, V. (1997, March). Science fiction: Popular culture as reading and learning motivation. Paper presented at the Joint Popular Culture Association/American Culture Association Meetings, San Antonio.
  • Orçan, A. (2013). Çizgi-roman tekniği ile geliştirilen bilim-kurgu hikayelerinin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin ve fiziğe ilişkin tutumlarının gelişimine etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fizik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Önen Öztürk, F. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim-teknoloji-toplum hakkındaki görüşlerine bilimkurgu filmlerin etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 715-736.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztaş, T. (2008). Tarih öğretimi ve filmler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2) 543-556.
  • Powell, L. (2009). Science fiction or reality? International Review of Psychiatry, 21(3), 273–275. http://dx.doi.org/10.1080/09540260902748076
  • Rabow, M. W., Goodman, S., Chang, S., Berger, M., & Folkman, S. (2010). Filming the family: A documentary film to educate clinicians about family caregivers of patients with brain tumors. Journal of Cancer Education, 25, 242–246. http://dx.doi.org/10.1007/s13187-010-0105-y
  • Razali, N. M., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modelling and Analysis, 2(1), 21-33.
  • Rose, C. (2003). How to teach biology using the movie science of cloning people, resurrecting the dead, and combining flies and humans. Public Understanding Science, 12, 289–296. https://doi. org/10.1177/0963662503123007
  • Seçkin Kapucu, M. (2014). Fen ve teknoloji dersinde görsel medya kullanımına yönelik fen bilgisi öğretmenlerin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 75-90.
  • Segall, A. E. (2002). Science fiction in the engineering classroom to help teach basic concepts and promote the profession. Journal of Engineering Education, October, 419-423. http://dx.doi. org/10.1002/j.2168-9830.2002.tb00727.x
  • Shaw, D. G., & Dybdahl, C. (2000). Science and the popular media. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 37(2), 22-31. http://dx.doi.org/10.1080/00368120009603564
  • Sürmeli, H. (2012). Examination the effect of science fiction films on science education students’ attitudes towards STS course. Procedia Social and Behavioural Sciences, 47, 1012–1016. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.771
  • Voskuyl, H. (2009). Science fact in science fiction. Learning Environments, June, 7-10. Warwick, D., & Williams, J. (1980). History and sociology of education. British Journal of Sociology of Education, 1(3), 333-346.
  • Whiteman, D. (2009). Documentary film as policy analysis: The impact of yes, in my backyard on activists, agendas, and policy. Mass Communication and Society, 12(4) 457-477. http://dx.doi. org/10.1080/15205430903237816
  • Yang, A. (2002). Science fiction in the EFL class. Language, Culture and Curriculum, 15(1), 50-60. http://dx.doi.org/10.1080/07908310208666632
  • Yazıcı, N. N., & Altıparmak, M. (2010). Science fiction aided biotechnology instruction: effects of bioethics group discussions on achievement and attitudes. Procedia Social and Behavioural Sciences, 2, 4125–4129.
  • Zıllıoğlu, Z. M. (1986). Sinematografik bilim-kurgu yayınlarının çocukların dünya görüşünün oluşumu üzerindeki etkiler. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Dergisi, 45.
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sezer Kösebiber

Arif Kubaş This is me

Publication Date December 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Kösebiber, S., & Kubaş, A. (2017). Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. HAYEF Journal of Education, 14(2), 165-182.
AMA Kösebiber S, Kubaş A. Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. HAYEF Journal of Education. December 2017;14(2):165-182.
Chicago Kösebiber, Sezer, and Arif Kubaş. “Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. HAYEF Journal of Education 14, no. 2 (December 2017): 165-82.
EndNote Kösebiber S, Kubaş A (December 1, 2017) Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. HAYEF Journal of Education 14 2 165–182.
IEEE S. Kösebiber and A. Kubaş, “Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”, HAYEF Journal of Education, vol. 14, no. 2, pp. 165–182, 2017.
ISNAD Kösebiber, Sezer - Kubaş, Arif. “Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. HAYEF Journal of Education 14/2 (December 2017), 165-182.
JAMA Kösebiber S, Kubaş A. Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:165–182.
MLA Kösebiber, Sezer and Arif Kubaş. “Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. HAYEF Journal of Education, vol. 14, no. 2, 2017, pp. 165-82.
Vancouver Kösebiber S, Kubaş A. Bilimkurgu Filmlerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(2):165-82.