Research Article
BibTex RIS Cite

Cerrahi Hemşireliği İntörn Uygulama Programının Değerlendirilmesi: Katılımlı Eylem Araştırması

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 41 - 52, 30.04.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1259229

Abstract

Bu çalışma, cerrahi hemşireliği intern uygulama programı aracılığıyla öğrenciler için etkili bir öğrenme süreci geliştirmek ve uygulamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, katılımlı eylem araştırması türündedir. Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği İntern Uygulama Dersi’ni gönüllü seçen 33 öğrenci oluşturmuştur. Veriler 2018-2019 öğretim yılında toplamda 14 haftalık intern uygulaması sürecinde toplanmıştır. Araştırma verilerini; intern uygulaması öncesi ve sonrası öğrenci görüş ve değerlendirmeleri, öğrenci ödevleri, akademik başarı notları, akran değerlendirmelerinden elde edilen veriler oluşturmuştur. Ayrıca 36 madde ve 6 alt boyutlu “İntern Öğrencilerin Klinik Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Veriler uygun nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilmiştir. Uygulama öncesi intern öğrencilerden elde edilen görüşlerden “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “özel beklentiler” ile uygulama sonrası “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “sınırlılıklar” temaları ortaya konmuştur. Öğrencilerin klinik öğrenme ortamlarını genel olarak ve iletişim, öğrenme fırsatları, öğrenme desteği, klinik atmosfer, hemşirelik uygulamaları, öğrenme süreci alanlarında “oldukça uygun” ve “uygun” olarak değerlendirmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer veriler ışığında, cerrahi intern uygulama programı etkili bir öğrenme süreciyle birlikte öğrenciler için yararlı sonuçları ortaya koymuştur. İntern öğrencilerin uygulama sonrası klinik öğrenme ortamlarını yeterli ve uygun buldukları, beklentilerinin üzerinde kazanımlar elde ettikleri, mesleki ve kişisel açıdan kendilerini geliştirdikleri, uygulanan cerrahi hemşireliği intern uygulama programının etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Supporting Institution

Yok

References

  • Aghaei, N., Babamohamadi, H., Asgari, M. R., & Dehghan-Nayeri, N. (2021). Barriers to and facilitators of nursing students’ adjustment to internship: A qualitative content analysis. Nurse Education Today, 99, 104825. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104825.
  • Alharbi, A. R., & Alhosis, K. F. (2019). The challenges and difficulties of the nursing interns during their clinical internship in Qassim Region, Saudi Arabia. Saudi Journal for Health Sciences, 8(1), 6. https://doi.org/10.4103/sjhs.sjhs_143_18.
  • AlThiga, H., Mohidin, S., Park, Y. S., & Tekian, A. (2017). Preparing for practice: Nursing intern and faculty perceptions on clinical experiences. Med Teach, 39(sup1), S55-s62. https://doi.org/10.1080/0142159x.2016.1254739.
  • Antohe, I., Riklikiene, O., Tichelaar, E., & Saarikoski, M. (2016). Clinical education and training of student nurses in four moderately new European Union countries: Assessment of students' satisfaction with the learning environment. Nurse Education in Practice, 17, 139-144. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.12.005.
  • Arguvanlı, S., & Özkan, B. (2016). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği intern uygulamasına ilişkin görüşleri. Journal of Psychiatric Nursing, 7(1), 13-17. https://doi.org/10.5505/phd.2016.33042.
  • Ateş, N., Güçlüel, Y., Pirecioğlu, M., Güngörmüş, E., & Yıldırım, A. (2017). İntörn klinik uygulama programina yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(3), 1-2.
  • Ayaz-Alkaya, S., Yaman-Sözbir, S., & Bayrak-Kahraman, B. (2018). The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Educ Today, 68, 19-22. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.020.
  • Aydın Er, R., Sehiralti, M., & Akpinar, A. (2017). Attributes of a good nurse: the opinions of nursing students. Nursing ethics, 24(2), 238-250. https://doi.org/10.1177/0969733015595543.
  • Bader, M., Burner, T., Iversen, S. H., & Varga, Z. (2019). Student perspectives on formative feedback as part of writing portfolios. Assessment Evaluation in Higher Education, 44(7), 1017-1028. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1564811.
  • Başaran, A. G. (2020). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin intörnlük uygulamasında karşılaştığı sorunlar, tutumları ve etik açıdan değerlendirmeleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 177-183.
  • Brooke, J., Hvalič-Touzery, S., & Skela-Savič, B. (2015). Student nurse perceptions on evidence-based practice and research: an exploratory research study involving students from the University of Greenwich, England and the Faculty of Health Care Jesenice, Slovenia. Nurse Educ Today, 35(7), e6-e11. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.026.
  • Chang, B. (2019). Reflection in learning. Online Learning, 23(1), 95-110. https://doi.org/10.24059/olj.v23i1.1447.
  • Dalcalı, B. K. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 6(2), 1-12. https://doi.org/10.25279/sak.685713
  • Dönmez, S., & Weller, B. K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi(1), 42-48. https://doi.org/10.31067/0.2019.105
  • Eraydın, Ş. (2021). İntörn programinin hemşirelik öğrencilerinin özyeterlilik ve mesleki haziroluşluk düzeyine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 145-157. https://doi.org/10.48124/husagbilder.873051
  • Erdoğan, Z. E., Eyüboğlu, G., Ali, A. Y., Baykara, Z. G., Bulut, H., & Demir, S. G. (2020). İntörnlük uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşım düzeyleri ile profesyonellik tutumları üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 25-37.
  • Fertelli, T. K., & Tuncay, F. Ö. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik değerlendirilmesinde öz, akran ve eğitici değerlendirme arasındaki ilişki: Pilot bir çalışma. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 127-135. https://doi.org/10.26453/otjhs.567732.
  • Garcia, S. D., Ignotti, B. S., Ciciliato, C. Z., & Vannuchi, M. T. O. (2014). The meaning of nursing internship to interns at a public university/Internato de enfermagem: o significado para os internos de uma universidade publica/Internado de enfermeria: significado para los internos de una universidad publica. Enfermagem Uerj, 22(2), 212-219.
  • Gökalp, K., Durmaz, H., & Orak, O. S. (2018). Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 80-85.
  • Günerigök, F., Kurt, F. Y., & Küçükoğlu, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme sürecinde özgüven ve anksiyete düzeylerinin belirlenmesi: İki farklı program örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 77-94. https://doi.org/10.17049/ataunihem.549320
  • Han, Y., James, D. H., & McLain, R. M. (2013). Relationships between student peer and faculty evaluations of clinical performance: a pilot study. Journal of Nursing Education Practice, 3(8), 170. https://doi.org/10.5430jnep.v3n8p170
  • Heslop, L., McIntyre, M., & Ives, G. (2001). Undergraduate student nurses' expectations and their self-reported preparedness for the graduate year role. J Adv Nurs, 36(5), 626-634. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.02022.x
  • Hunt, J. A., & Hutchings, M. (2014). Innovative group-facilitated peer and educator assessment of nursing students' group presentations. Health Science Journal, 8(1), 22.
  • Jansson, I., & Ene, K. W. (2016). Nursing students’ evaluation of quality indicators during learning in clinical practice. Nurse education in practice, 20, 17-22. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.06.002.
  • Kannappan, S. R., & Sunny, V. (2020). Effect of internship program on self-reported clinical competence among bsc nursing students in selected Nursing Colleges at Mangaluru. Journal of Health Allied Sciences NU, 10(01), 09-14. https://doi.org/10.1055/s-0040-1702262
  • Karabulutlu, E. Y., Turan, G. B., & Oruç, F. G. (2020). The Effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 60-66. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524157.
  • Karacabay, K., Savcı, A., & Öztürk, B. (2022). Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin kendi kendine öğrenme, klinik karar verme ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(2), 667-680. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Kurumsal Akademik Açık Arşivi (DEUHYOED), 6(3), 149-158.
  • Keshk, L. I., Qalawa, S., & Ibrahim, N. (2018). Effectiveness of an educational program regarding nursing process on acquiring advanced skills among internship nursing students. International Journal of Nursing Education, 5(2), 32-44. https://doi.org/10.15640/ijn.v5n2a4
  • Kocaman, G. (2004). İntörn Öğrencilerin Klinik Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Formu. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Arşivi, Narlıdere, İzmir.
  • Kol, E., Arıkan, F., Arıkan, C., Yabarow, F., & Günbayi, İ. (2021). Being an international nursing student in Turkey: A qualitative study. Perspect Psychiatr Care, 57(1), 66-72. https://doi.org/10.1111/ppc.12525.
  • Ordin, Y. S., Bilik, Ö., Damar, H. T., & Çelik, B. (2018). Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 106-120. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s5m
  • Özçiftçi, S., Üstün, Ç., Güngördü, N. D., & Alvur, T. M. (2022). Tıp fakültesi ve hemşirelik fakültesi son sınıf öğrencilerinin meslek yaşamlarının geleceğine ilişkin görüşleri: Bir karşılaştırmalı araştırma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 384-400. ttps://doi.org/10.33715/inonusaglik.1027881
  • Peixoto, T. A. d. S. M., & Peixoto, N. M. d. S. M. (2016). Reflective practice among nursing students in clinical teaching. Revista de Enfermagem Referência, 4(11), 121-131. https://doi.org/10.12707/riv16030
  • Şahin, N. H., Can, G., Bacaksız, F. E., Kaya, H., Şenyuva, E., Balcı, S., & Nahcıvan, N. (2016). Development of the nightingale internship program evaluation scale. Florence Nightingale J. Nurs., 24, 143-154.
  • Tarsuslu, B., Cincioğlu, E., Durat, G., Çiğdem, Ş., Özdemir, K., & Akduran, F. (2020). Bir sağlık bilimleri fakültesi intörn programının öğrenciler, hemşireler ve ebeler tarafından değerlendirilmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 14-21.
  • Turan, G. B., Mehtap, T., & Dayapoğlu, N. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasina ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 170-179.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı ed.). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M., Çetin, Ç., Cetişli, N. E., Avdal, E. Ü., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 11(3), 329-336. https://doi.org/10.31362/patd.451910

Evaluation of Surgical Nursing Intern Practice Program: Participatory Action Research

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 41 - 52, 30.04.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1259229

Abstract

This study was conducted to develop and implement an effective learning process for students through the surgical nursing internship program. Research is in the type of participatory action research.
The sample of the study consisted of 33 students who were studying at the nursing faculty of a university and voluntarily chose the Surgical Diseases Nursing Intern Practice Course. The data were collected during the 14-week intern application period in the 2018-2019 academic year. The data consisted of student opinions and evaluations before and after the internship, various student assignments, academic success grades, and peer evaluations. In addition, the “Intern Students Clinical Learning Environments Evaluation Form” with 36 items and 6 sub-dimensions was used. The data were analyzed with appropriate qualitative and quantitative methods. Students are 5 males and 28 females. The themes of "personal development", "professional development", and "special expectations" were obtained from the opinions of the intern students before the clinic practice. The themes of "personal development", "professional development", and "limitations" were obtained from the opinions after ,the clinic practice. Students rated clinical learning environments in general and communication, learning opportunities, learning support, clinical atmosphere, nursing practices, and learning process areas as “quite appropriate” and “appropriate”. In accordance with the other data obtained from the study, the surgical internship program has revealed beneficial results for students with an effective learning process. It was concluded that the students found the clinical learning environments sufficient and appropriate after the clinical practice, achieved gains above their expectations, improved themselves professionally and personally, and the surgical nursing internship program was effective.

References

  • Aghaei, N., Babamohamadi, H., Asgari, M. R., & Dehghan-Nayeri, N. (2021). Barriers to and facilitators of nursing students’ adjustment to internship: A qualitative content analysis. Nurse Education Today, 99, 104825. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104825.
  • Alharbi, A. R., & Alhosis, K. F. (2019). The challenges and difficulties of the nursing interns during their clinical internship in Qassim Region, Saudi Arabia. Saudi Journal for Health Sciences, 8(1), 6. https://doi.org/10.4103/sjhs.sjhs_143_18.
  • AlThiga, H., Mohidin, S., Park, Y. S., & Tekian, A. (2017). Preparing for practice: Nursing intern and faculty perceptions on clinical experiences. Med Teach, 39(sup1), S55-s62. https://doi.org/10.1080/0142159x.2016.1254739.
  • Antohe, I., Riklikiene, O., Tichelaar, E., & Saarikoski, M. (2016). Clinical education and training of student nurses in four moderately new European Union countries: Assessment of students' satisfaction with the learning environment. Nurse Education in Practice, 17, 139-144. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.12.005.
  • Arguvanlı, S., & Özkan, B. (2016). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği intern uygulamasına ilişkin görüşleri. Journal of Psychiatric Nursing, 7(1), 13-17. https://doi.org/10.5505/phd.2016.33042.
  • Ateş, N., Güçlüel, Y., Pirecioğlu, M., Güngörmüş, E., & Yıldırım, A. (2017). İntörn klinik uygulama programina yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(3), 1-2.
  • Ayaz-Alkaya, S., Yaman-Sözbir, S., & Bayrak-Kahraman, B. (2018). The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Educ Today, 68, 19-22. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.020.
  • Aydın Er, R., Sehiralti, M., & Akpinar, A. (2017). Attributes of a good nurse: the opinions of nursing students. Nursing ethics, 24(2), 238-250. https://doi.org/10.1177/0969733015595543.
  • Bader, M., Burner, T., Iversen, S. H., & Varga, Z. (2019). Student perspectives on formative feedback as part of writing portfolios. Assessment Evaluation in Higher Education, 44(7), 1017-1028. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1564811.
  • Başaran, A. G. (2020). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin intörnlük uygulamasında karşılaştığı sorunlar, tutumları ve etik açıdan değerlendirmeleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 177-183.
  • Brooke, J., Hvalič-Touzery, S., & Skela-Savič, B. (2015). Student nurse perceptions on evidence-based practice and research: an exploratory research study involving students from the University of Greenwich, England and the Faculty of Health Care Jesenice, Slovenia. Nurse Educ Today, 35(7), e6-e11. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.026.
  • Chang, B. (2019). Reflection in learning. Online Learning, 23(1), 95-110. https://doi.org/10.24059/olj.v23i1.1447.
  • Dalcalı, B. K. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 6(2), 1-12. https://doi.org/10.25279/sak.685713
  • Dönmez, S., & Weller, B. K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi(1), 42-48. https://doi.org/10.31067/0.2019.105
  • Eraydın, Ş. (2021). İntörn programinin hemşirelik öğrencilerinin özyeterlilik ve mesleki haziroluşluk düzeyine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 145-157. https://doi.org/10.48124/husagbilder.873051
  • Erdoğan, Z. E., Eyüboğlu, G., Ali, A. Y., Baykara, Z. G., Bulut, H., & Demir, S. G. (2020). İntörnlük uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşım düzeyleri ile profesyonellik tutumları üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 25-37.
  • Fertelli, T. K., & Tuncay, F. Ö. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik değerlendirilmesinde öz, akran ve eğitici değerlendirme arasındaki ilişki: Pilot bir çalışma. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 127-135. https://doi.org/10.26453/otjhs.567732.
  • Garcia, S. D., Ignotti, B. S., Ciciliato, C. Z., & Vannuchi, M. T. O. (2014). The meaning of nursing internship to interns at a public university/Internato de enfermagem: o significado para os internos de uma universidade publica/Internado de enfermeria: significado para los internos de una universidad publica. Enfermagem Uerj, 22(2), 212-219.
  • Gökalp, K., Durmaz, H., & Orak, O. S. (2018). Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 80-85.
  • Günerigök, F., Kurt, F. Y., & Küçükoğlu, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme sürecinde özgüven ve anksiyete düzeylerinin belirlenmesi: İki farklı program örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 77-94. https://doi.org/10.17049/ataunihem.549320
  • Han, Y., James, D. H., & McLain, R. M. (2013). Relationships between student peer and faculty evaluations of clinical performance: a pilot study. Journal of Nursing Education Practice, 3(8), 170. https://doi.org/10.5430jnep.v3n8p170
  • Heslop, L., McIntyre, M., & Ives, G. (2001). Undergraduate student nurses' expectations and their self-reported preparedness for the graduate year role. J Adv Nurs, 36(5), 626-634. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.02022.x
  • Hunt, J. A., & Hutchings, M. (2014). Innovative group-facilitated peer and educator assessment of nursing students' group presentations. Health Science Journal, 8(1), 22.
  • Jansson, I., & Ene, K. W. (2016). Nursing students’ evaluation of quality indicators during learning in clinical practice. Nurse education in practice, 20, 17-22. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.06.002.
  • Kannappan, S. R., & Sunny, V. (2020). Effect of internship program on self-reported clinical competence among bsc nursing students in selected Nursing Colleges at Mangaluru. Journal of Health Allied Sciences NU, 10(01), 09-14. https://doi.org/10.1055/s-0040-1702262
  • Karabulutlu, E. Y., Turan, G. B., & Oruç, F. G. (2020). The Effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 60-66. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524157.
  • Karacabay, K., Savcı, A., & Öztürk, B. (2022). Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin kendi kendine öğrenme, klinik karar verme ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(2), 667-680. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Kurumsal Akademik Açık Arşivi (DEUHYOED), 6(3), 149-158.
  • Keshk, L. I., Qalawa, S., & Ibrahim, N. (2018). Effectiveness of an educational program regarding nursing process on acquiring advanced skills among internship nursing students. International Journal of Nursing Education, 5(2), 32-44. https://doi.org/10.15640/ijn.v5n2a4
  • Kocaman, G. (2004). İntörn Öğrencilerin Klinik Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Formu. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Arşivi, Narlıdere, İzmir.
  • Kol, E., Arıkan, F., Arıkan, C., Yabarow, F., & Günbayi, İ. (2021). Being an international nursing student in Turkey: A qualitative study. Perspect Psychiatr Care, 57(1), 66-72. https://doi.org/10.1111/ppc.12525.
  • Ordin, Y. S., Bilik, Ö., Damar, H. T., & Çelik, B. (2018). Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 106-120. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s5m
  • Özçiftçi, S., Üstün, Ç., Güngördü, N. D., & Alvur, T. M. (2022). Tıp fakültesi ve hemşirelik fakültesi son sınıf öğrencilerinin meslek yaşamlarının geleceğine ilişkin görüşleri: Bir karşılaştırmalı araştırma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 384-400. ttps://doi.org/10.33715/inonusaglik.1027881
  • Peixoto, T. A. d. S. M., & Peixoto, N. M. d. S. M. (2016). Reflective practice among nursing students in clinical teaching. Revista de Enfermagem Referência, 4(11), 121-131. https://doi.org/10.12707/riv16030
  • Şahin, N. H., Can, G., Bacaksız, F. E., Kaya, H., Şenyuva, E., Balcı, S., & Nahcıvan, N. (2016). Development of the nightingale internship program evaluation scale. Florence Nightingale J. Nurs., 24, 143-154.
  • Tarsuslu, B., Cincioğlu, E., Durat, G., Çiğdem, Ş., Özdemir, K., & Akduran, F. (2020). Bir sağlık bilimleri fakültesi intörn programının öğrenciler, hemşireler ve ebeler tarafından değerlendirilmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 14-21.
  • Turan, G. B., Mehtap, T., & Dayapoğlu, N. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasina ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 170-179.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı ed.). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M., Çetin, Ç., Cetişli, N. E., Avdal, E. Ü., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 11(3), 329-336. https://doi.org/10.31362/patd.451910
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Studies (Other), Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Emine Çatal 0000-0002-8000-7880

Cafer Özdemir 0000-0002-5581-6475

Fatma Cebeci 0000-0002-5504-3564

Early Pub Date April 26, 2024
Publication Date April 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Çatal, E., Özdemir, C., & Cebeci, F. (2024). Cerrahi Hemşireliği İntörn Uygulama Programının Değerlendirilmesi: Katılımlı Eylem Araştırması. Yükseköğretim Dergisi, 14(1), 41-52. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1259229

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.