Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ERKEK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI KLİNİK ÖĞRENME ALANLARINDA YAŞADIKLARI DENEYİMLER: NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 149 - 160, 30.06.2020

Öz

Amaç: Bu çalışma, erkek hemşirelik öğrencilerinin kadın sağlığı klinik öğrenme alanlarında yaşadıkları deneyimleri belirlemek amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin hemşirelik lisans programında öğrenimine devam etmekte olan, üçüncü sınıf erkek hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. (n=14). Çalışmadan elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma sonucunda yapılan içerik analizinde “kadın sağlığı klinik öğrenim süreci," “toplumsal cinsiyet algısı” ve “kadın doğum alanında uzmanlaşma planları” olmak üzere üç ana tema belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin kadın doğum klinik öğrenme ortamlarında utanma ve çekinme duygularını yoğunlukla hissettikleri belirlenmiştir. Bunun yanında bazı öğrenciler, kadın hastalar tarafından istenmeme ve meslektaşları tarafından bakıma dahil edilmeme gibi davranışlara maruz kaldıklarını belirtmiştir. Öğrencilerin bazılarının kadın doğum alanında cinsiyetçi bakış açısına bazılarının ise profesyonel bakış açısına sahip oldukları belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin kadın doğum dersi klinik uygulamasına uyumlarının artırılmasına yönelik öğrenciler erkek eğitici modellerinin bulunması, klinik eğitim öncesi hastaya yaklaşım gibi konularda öğrencilere uyum eğitimlerinin verilmesi gibi önerilerde bulunmuştur. Öğrencilerin tamamına yakını mezuniyet sonrası kadın sağlığı alanında uzmanlaşmak istemediklerini daha çok cerrahi ve dahiliye alanlarında uzmanlaşmak istediklerini ifade etmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak erkek hemşirelik öğrencilerinin toplumsal ve kültürel değerlerden olumsuz etkilendikleri, baş etme yöntemlerinde desteğe ihtiyaçları olduğu ve uzmanlaşma konusunda kadın sağlığı alanını tercih etmeme eğiliminde oldukları görülmektedir. Bu kapsamda öğrencilerin kadın doğum alanında cinsiyetçi bakış açısından uzaklaştıracak, klinik uygulamada uyumlarını artıracak ve girişimlerini kolaylaştıracak planlamaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, M. U., Gürcüoğlu, E. A., Akcan, A. T. 2017. Bir Erkek Öğrencinin Doğum, Kadın Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Klinik Uygulamaları Sırasındaki Meslek Algısı Ve Deneyimleri. GÜSBD; 6(2): 54- 63. Arif, S., Khokhar, S. 2016. Experiences of male nursing students in nursing profession at a private institution in Karachi, Pakistan. International Journal of Nursing Education; 8(4): 87-91. Bell‐Scriber, M. J. 2008. Warming the nursing education climate for traditional‐age learners who are male. Nursing Education Perspectives; 29: 143-150. Buthelezi, S. F., Fakude, L. P., Martin, P. D., Daniels, F. M. 2015. Clinical learning experiences of male nursingstudents in a bachelor of nursing programme: Strategies to over come challenges, Curationis; 38(2): 1-7. Canadian Institute For Health Information, Registerednurses: Canadian Trends; 2007-2014. 2015. Ottawa, ON, Author. Chan, D. 2002. ‘Development of the clinical learning environment inventory: Using the theoretical framework of learning environment studies to assess nursing students’ perceptions of the hospital as a learning environment’. The Journal of Nursing Education; 41(2): 69-75. Chan, Z. C., Chan, Y. T., Yu, H. Z., Law, Y. F., Woo, W. M., Lam, C. T. 2014. An ethnographical study on the academic experiences of Chinese male nursing students. Nurse Education in Practice; 14(2): 130-136. Chan, Z. C., Lo, K. K., Tse, K. C., Wong, W. W. 2014a. Self-image of male nursing students in Hong Kong: Multi-qualitative approaches. American Journal of Men'sHealth; 8(1): 26-34. Cheng, M. L., Tseng, Y. H., Hodges, E., Chou, F. H. 2018. Lived experiences of novice male nurses in Taiwan. Journal of Transcultural Nursing; 29(1): 46-53. Creswell, J. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri- Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ed. M. Bütün, S. B. Demir, 2. baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi. Çalbayram, N. Ç., Gönenç, İ. M. 2017. Meslek Tercihi Yapacak Erkek Öğrencilerin Ebelik Hakkındaki Görüşleri. Sted; 26(1): 32-37. Demiray, A., Bayraktar, D., Khorshid, L. 2013. Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences; 10(1): 1440-1455. Devito, J. 2016. The experience of male nursing students. Nursing Forum; 51(4): 246-253. Dunn, S. V., Hansford, B. 1997. ‘Under graduate nursing students’ perceptions of their clinical learning environment’. Journal of Advanced Nursing; 25(6): 1299-1306. Ellis, D. M., Meeker, B. J., Hyde, B. L. 2006. Exploring men's perceived educational experiences in a baccalaureate program. Journal of Nursing Education; 45(12): 523-527. Ersöz, A. G. 1997. Cinsiyet Rollerine ilişkin Beklenti, Tutum, Davranışlar ve Eşler Arası Sorumluluk Paylaşımı (Kamu'da Çalışan Yönetici Kadınlar Örneği). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eswi, A., El Sayed, Y. 2011. The experience of Egyptian male student nurses during attending maternity nursing clinica course. Nurse Education in Practice; 11(2): 93-98. Gönç, T. 2016. Kadın Yoğun Meslekleri Erilleştirmeye Yönelik Stratejiler: Türkiye’de Erkek Hemşireler Örneği. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi; 19: 96-144. Göz, F., Erkan, M. 2006. Sağlık memurluğu öğrencilerinin mesleki düşünce görüş ve sorunları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 1(2): 37-50 Ha, J. Y., Kim, S. H., Choi, H. Y., Ahn, Y. M. 2015. The practical experience of male nursing students in obstetrics. Advanced Science and Technology Letters; 103: 232-235. Harding, T., Jamieson, I., Withington, J., Hudson, D., Dixon, A. 2018. Attracting men to nursing: Is graduate entry an answer? NurseEducation in Practice; 28: 257-263. Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 2007, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm (Erişim Tarihi: 01.11.2019) Higham, J., Steer, P. J. 2004. Gender gap in under graduate experience and performance in obstetrics and gynaecology: analysis of clinical experiencelogs. BMJ; 328: 142. Ierardi, J. A., Fitzgerald, D.A., Holland, D. T. 2014. Exploring male students educational experiences in an associated egree nursing program. J NursEducation; 49(4): 215-218. Kapısız, Ö., Karaca, A., Özkan, F., Savaş, H. 2017. Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Algısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimler Dergisi; 7(3): 156-160. Keogh, B., Gleeson, M. 2006. Caring for female patients: The experiences of male nurses. British Journal of Nursing; 15: 1172-1175. Kronsberg, S., Bouret, J. R., Brett, A. L. 2017. Lived experiences of male nurses: Dire consequences for the nursing profession. Journal of Nursing Education and Practice; 8(1): 46-53. Kulakaç, Ö., Arslan, İ., Dağ, G., O'lynn, C. 2015. Faculty experiences with rapid integration of male nursing students within a patriarchalsocietal context. Nurse Education Today; 35: 1075-1079. Landivar, L. C. 2013. Men in nursing occupations: American community survey high lights report. United States Census Bureau, Washington, DC. Liu, H. Y., Li, Y.L. 2017. Crossing the gender boundaries: The gender experiences of male nursingstudents in initial nursing clinical practice in Taiwan. Nurse Education Today; 58: 72-77. Lodge, N., Mallet, J., Blake, P., Fryatt, I. 1997. A study to as certain gynaecological patients’ perceived levels embarrassment with physical and psychological care given by female and male nurses. Journal of Advanced Nursing; 25: 893-907. Mahadeen, A., Abushaikha, L., Habashneh, S. 2017. Educational experiences of under graduate male nursing students: A focus group study. Open Journal of Nursing; 7(01): 50-57. O'lynn, C. E. 2004. Gender-based barriers formale students in nursing education programs: Prevalence and perceived importance. Journal of Nursing Education; 43(5): 229-236. Ökten, Ş. 2009. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar : Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi; 2(8): 302-312. Patterson, B. J., Morin, K. H. 2002. Perceptions of the maternal-child clinical rotation: The male student nurse experience. Journal of NursingEducation; 41(6): 266-272. Pekel, E. 2019. Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kadının Çalışma Hayatındaki Konumu. Balkan ve Yakın Doğu Dergisi; 5(1): 30- 39. Rajacich, D., Kane, D., Williston, C., Cameron, S. 2013. If they do call you a nurse, it is always a ‘male nurse’: experiences of men in the nursing profession. Nursing Forum; 48 (1): 71-80. Sedgwick, M. G., Kellett, P. 2015. Exploring masculinity and marginalization of male under graduate nursing students' experience of belonging during clinical experiences. Journal of Nursing Education; 54(3): 121-129. Shen-Miller, D. S., Olson, D., Boling, T. 2011. Masculinity in nontraditional occupations: Ecological constructions. American Journal of Men’s Health; 5: 18-29. Sherrod, R. A. 1991. Obstetrical role strain for male nursing students. Western Journal of Nursing Research; 13(4): 494-502. Shin, G., Kim, S., Lee, Y. K. 2017. Experiences of male nursing students in simulation training for maternal and child nursing care. Clinical Simulation in Nursing; 13(3): 95-101. Smith, J. S. 2006. ‘Exploring the challenges for nontraditional male students transitioning into a nursing program’, Journal of Nursing Education; 45(7): 263-269. Tarhan, S., Çetin –Gündüz, H., Kılıç, Z. 2014. Cinsiyet Kalıp Yargılarının Aşılmasında Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri, Ed. S. Doğan, Benim Madam Curie’m Eğitici El Kitabı. Tzeng, Y., Chen, J., Tu, H., Tsai, T. Role 2009. Strain of Different Gender Nursing Students in Obstetrics Practice: A Comparative Study. Journal of Nursing Research; 17(1): 1-9. Vaismoradi, M., Salsali, M., Ahmadi, F. 2011. Perspectives of Iranian male nursing students regarding the role of nursing education in developing a professiona identity: A contentan alysis study. Japan Journal of Nursing Science; 8(2): 174-183. Wang, H., et al. 2011. Perceptions of nursing profession and learning experiences of male students in baccalaureate nursing program in Changsha, China. Nurse Education Today; 31: 36-42. Wilson, G. 2005. ‘The experience of males entering nursing’. Contemporary Nurse; 20(2): 221-233. World Health Organisation. 2014. Available at: http://www.who.int/gender/whatisgender/en/ (Accessed 2020 May 12) Wyatt, J., Harrison, M. 2010. Certified pediatric nurses’ perceptions of job satisfaction. Pediatric Nursing; 36: 205-208.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sena Kaplan 0000-0002-1677-5463

Meryem Gürler 0000-0002-9079-2405

Esra Çalık Var 0000-0002-6025-0576

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaplan, S., Gürler, M., & Çalık Var, E. (2020). HEMŞİRELİK ERKEK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI KLİNİK ÖĞRENME ALANLARINDA YAŞADIKLARI DENEYİMLER: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(1), 149-160.