Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2001 ŞUBAT KRİZİNİN İŞLETMELERİN PAZARLAMA YÖNETİMİNE VE TÜKETİCİLER ÜZERİNE ETKİLERİ VE BU ETKİLERE KARŞIN GELİŞTİRİLEN STRATEJİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 26, 53 - 70, 15.06.2006
https://doi.org/10.14783/maruoneri.677974

Öz

Türkiye’de 2001 yılı Şubat ayında meydana gelen ekonomik krizin işletmeler ve tüketiciler üzerinde negatif etkileri olmuştur. Kriz döneminde tüketiciler kemer sıkma politikası izlerken, işletmeler de talebi artıracak yeni stratejiler geliştirmişlerdir. Bu araştırma sonucunda ekonomik krizin, işletmelerin pazarlama yönetimi üzerinde meydana getirdiği etkilerin sırasıyla fiyat, promosyon, ürün, müşteriler ve dağıtım üzerinde olduğu saptanmıştır. Bu etkilere karşı yapılan uyarlamanın ise yine fiyatta özellikle “müşteri kredilerinde daha dikkatli olma” konusunda olduğu belirlenmiştir. Tüketiciler konusundaki bulgular tüketicilerin en çok fiyat konusunda etkilendiklerini ve bu etkilere karşı olarak da fiyatta uyarlama yaptıklarını göstermiştir. Ayrıca tüketiciler para ve enerji kullanımı konusunda daha dikkatli olduklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • [1] Tükel, H. (2001). Turkish Crisis. The Middle East, July, 30.
  • [2] Keskin, E.; Ekinci, K.N.; Sak, G. & Ersel, H. (2001). Krizin Anatomisi. Ekonomi, İşletme, Finans, 187, 7-26.
  • [3] Keyder, N. (2001). The Aftermath of the Exchange Rate- Based Program and the November 2000 Financial Crisis in Turkey. Russian and East European Finance and Trade, 37(5), 22-44.
  • [4] Uygur, E. (2002). Krizden Krize Türkiye: 2000 Kasım ve 2001 Şubat Krizleri. Ankara: Türkiye Ekonomi Kurumu.
  • [5] Eren, E. & Bildirici M. (2001). Türkiye’de Siyasal ve İktisadi İstikrarsızlık; 1980-2001. Ekonomi, İşletme ve Finans, 187, Ekim, 27-43.
  • [6] Kash, T. & Darling, J., (1988). Crises management: Prevention, diagnosis and intervention. Leadership and Organization Development Journal, 19(4), 179-186.
  • [7] Okumuş, F.; Altmay, M. & Aralsı, H. (2005). The Impact of Turkey’s economic crisis of February 2001 on the tourism industry in Northern Cyprus. Tourism Management, 26(1): 95-104.
  • [8] Davies, H. & Walters, M., (1998). Do all crises have to become disasters? Risk and risk mitigation. Disaster Prevention and Management, 7(5), 396-400.
  • [9] Bumett, J. (1998). A strategic approach to managing crises. Public Relations Review, 24(4), 475—488
  • [10] Pearson, C. & Mitroff, I.. (1993). From crises prone to crises prepared: A framework for crises management. Academy of Management Executive, 7(1), 48-59.
  • [11] Coombs, W. (1998). An analytic framework for crises situations: Better responses from better understanding of the situation. Journal of Public Relations Research, 10, 177-191.
  • [12] Fink, S. (1986). Crises Management: Planning for the inevitable. New York: American Management Association.
  • [13] Bland, M. (1995). Training managers to handle crisis. Industrial and Commercial Training, 27(2), 28-31.
  • [14] Shama, A. (1978). Management and Consumers in Era of Stagflasyon. Journal of Marketing, 42(3), 43-52.
  • [15] Dursun, Y. & Nakip, M. (1997). 1994 Ekonomik Krizinin İşletmelerin Pazarlama Faaliyetleri ve Tüketiciler Üzerindeki Etkileri. Kayseri: Üniversite-Sanayi Araştırma İşbirliği Vakfı Yayınları. No 1.
  • [16] Shama, A. (1980). Marketing in a Slow Growth Economy: The Impact of Stagflation on Consumer Psychology. NewYork: Praeger Publishers.
  • [17] Ang, S.H.; Leong, S.M. & Kotler, P. (2000) The Asian Apocalypse: Crisis Marketing for Consumers and Businesses. LongRange Planning, 33(1), 97-119.
  • [18] Rosberg, J.W. (1979). Is a Recession on the way? It’s no time to cut ad budgets. Industrial Marketing, 64(4), 68-70.
  • [19] Zandpour, F.; Campos, V.; Catalano, J.; Chang, C.; Cho, Y.D.; Hoobyar, R.; Jiang, S.; Lin, M.; Madrid, S.; Scheideler, H. & Osborn, S.T. (1994). Global reach and local touch: achieving cultural fıtness in TV advertising. Journal of Advertising Research, 34(5), 35-63.
  • [20] Tek, Ö.B. (1999). Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım. 8. Baskı. İstanbul: Beta.
  • [21] Diener, B.J.; Perkins, E.L.; Lynn, R.A.; Christopher, W.F.; Dallmeyer, R.; Canton, I.D.; Cundiff, J.W. & Adler, L. (1975). Marketing in a Recession: Comments from Our Readers. Journal of Marketing, 39(3), 78-79.
  • [22] Shama, A. (1981). Coping with Stagflasyon: Voluntary Simplicity. Journal of Marketing, 45, Summer, 120-134.
  • [23] Cravens, D.W. (1974). Marketing Management in Era of Shortages. Business Horizons, February, 79-85.
  • [24] Cundiff, E.W. (1975). What is the Role of Marketing in a Recession? Journal of Marketing, 39(2), 1.
  • [25] Ang, H.S. (2001). Crisis Marketing: a comparison across economic scenarios. International Business Review, 10(3), 263-284.
  • [26] Zikmund, W.G. (1991). Business Research Methods. Third Edition. Orlando: The Dryden Press.
  • [27] Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. 2nd Ed. New York: McGraw-Hill.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Zeliha Eser

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 7 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Eser, Z. (2006). 2001 ŞUBAT KRİZİNİN İŞLETMELERİN PAZARLAMA YÖNETİMİNE VE TÜKETİCİLER ÜZERİNE ETKİLERİ VE BU ETKİLERE KARŞIN GELİŞTİRİLEN STRATEJİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Öneri Dergisi, 7(26), 53-70. https://doi.org/10.14783/maruoneri.677974

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377