Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlıkta İklim Değişikliği Müfredatı: Türkiye Tıp Fakülteleri İçerik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 5, 388 - 400, 18.11.2022
https://doi.org/10.17942/sted.1034730

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı, Türkiye’de tıp fakültesi öğrencilerinin iklim değişikliği eğitimi alıp almadığını tespit etmek, iklim değişikliği dersi verilen tıp fakültelerinin ders içeriğini analiz etmek, iklim değişikliği-sağlık ilişkisinin önemini vurgulamak ve bu konuyu ulusal literatüre kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada nitel veri toplama yöntemi olan içerik analizi yöntemi kullanıl-mıştır. Türkiye’deki Türkçe eğitim veren vakıf ve devlet üniversitelerindeki tıp fakültelerinin Bologna Bilgi Paketi-Öğretim Programı ders içerikleri(boş olması halinde ders programları) taranmış, iklim değişikliği eğitimi veren tıp fakültelerinin ders içerikleri incelenmiştir.
Bulgular: Türkçe tıp eğitimi veren 84 devlet, 25 vakıf, iki KKTC olmak üzere toplam 111 üni-versitenin ders içerikleri iklim eğitimi veren tıp fakültelerini ve iklim ilişkili ders veren dört tıp fakültesinin ders içeriklerinin incelemesini oluşturmaktadır.
Sonuç ve Tartışma: Gelecekte küresel iklim değişikliğinin yaratacağı sağlık sorunları ve olayla-rının belirsizliğiyle başa çıkabilecek donanımlı sağlık profesyonellerine ihtiyaç duyulacaktır. Çalışma sonucunda Türkiye’de iklim değişikliği ve sağlık kavramının tıp müfredatına enteg-rasyonunun hiç olmadığı görülmüştür. Gerekli çalışmaların hızla yapılması gerektiğini aynı zamanda değişim çağrısının aciliyetini de vurguluyoruz.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Romanello M, McGushin A, Di Napoli C, et al. The 2021 report of the Lancet Countdown on health and climate change: code red for a healthy future. Lancet. Published online 2021. doi:10.1016/s0140-6736(21)01787-6
  • 2. WHO. Climate change and health. Published 2021. Accessed November 3, 2021. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/climate-change-and-health
  • 3. Birleşmiş Milletler. United Nations Framework Convention on Climate Change. Vol 62220.; 1992.
  • 4. Fahey SJ. Curriculum change and climate change: Inside outside pressures in higher education. J Curric Stud. 2021;44(5):703-722.
  • 5. Özkaral TC. KÜRESEL ISINMA VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ KONUSUNUN TÜRKİYE, KANADA (ONTARIO) VE HONG KONG SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ. Int J Educ Technol Sci Res. 2019;4(8):18-21.
  • 6. Barak B, Gönençgil B. Dünyada ve Türkiye’de Ortaokul Öğretim Programlarının İklim Değişikliği Eğitimi Yaklaşımına Göre Karşılaştırılması. J Geog. Published online 2020. doi:10.26650/jgeog2019-0039
  • 7. YÖK. Tıp Programı Bulunan Tüm Üniversiteler | YÖK Lisans Atlası. Published 2021. Accessed November 2, 2021. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10206
  • 8. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi AKTS Kataloğu. Erişim Tarihi: 09.12.2021 http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Program_Yeterlilikleri_Iliskileri.aspx?bno=1458&bot=55
  • 9. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi AKTS Kataloğu. Erişim Tarihi: 09.12.2021 https://ubys.comu.edu.tr/AIS/OutcomeBasedLearning/Home/Index?id=6599&culture=tr-TR
  • 10. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi AKTS Kataloğu. Erişim Tarihi:09.12.2021 http://bilgipaketi.nku.edu.tr/T%C4%B1p/bolumderskatalog/m/5559/8
  • 11. Uşak Üniversitesi Tıp Fakültesi AKTS Kataloğu. Erişim Tarihi: 09.12.2021 https://obs.usak.edu.tr/oibs/bolog¬na/index.aspxilang= tr&curOp=showPac&curUnit=01&curSunit=1478#)
  • 12. Wellbery CE. Climate Change Health Impacts: A Role for the Family Physician. Am Fam Physician. 2019;100(10):602-603. Accessed November 6, 2021. https://www.aafp.org/afp/2019/1115/od3.htm.
  • 13. Neal-boylan L, Breakey S, Nicholas PK, Hon DHL. Educational Innovations Integrating Climate Change Topics Into Nursing Curricula. Published online 2018:364-368. doi:10.3928/01484834-20190521-09
  • 14. TÜRKER A. 2018 Coğrafya Dersi̇ Öğreti̇m Programi Ve Ders Ki̇taplarinda İklim Deği̇şi̇kli̇ği̇ Kavrami. Soc Sci Dev J. 2021;6(23):108-119. doi:10.31567/ssd.307
  • 15. Liao W, Yang L, Zhong S, et al. Preparing the next generation of health professionals to tackle climate change: Are China’s medical students ready? Environ Res. 2019;168:270-277. doi:10.1016/J.ENVRES.2018.10.006
  • 16. Springer RA, Elliott SJ. “There’s Not Really Much Consideration Given to the Effect of the Climate on NCDs”—Exploration of Knowledge and Attitudes of Health Professionals on a Climate Change-NCD Connection in Barbados. Int J Environ Res Public Heal 2020, Vol 17, Page 198. 2019;17(1):198. doi:10.3390/IJERPH17010198
  • 17. AKAY DS, AKCA G, ATİK AD, ERKOÇ F. Yaşam Bilimleri Profesyonellerinin İklim Değişikliğinin Sağlık Etkileri Konusunda Eğitim İhtiyaçları Var Mı? J Int Lingual Soc Educ Sci. 2020;6(1):141-151. doi:10.34137/jilses.684622
  • 18. Kotcher J, Maibach E, Miller J, et al. Views of health professionals on climate change and health: a multinational survey study. Lancet Planet Heal. 2021;5(5):e316-e323. doi:10.1016/S2542-5196(21)00053-X
  • 19. Rabin BM, Laney EB, Philipsborn RP. The Unique Role of Medical Students in Catalyzing Climate Change Education. J Med Educ Curric Dev. 2020;7:238212052095765. doi:10.1177/2382120520957653
  • 20. Hampshire K, Ndovu A, Bhambhvani H, Iverson N. Perspectives on climate change in medical school curricula—A survey of U.S. medical students. J Clim Chang Heal. 2021;4:100033. doi:10.1016/j.joclim.2021.100033
  • 21. Wellbery C, Sheffield P, Timmireddy K, Sarfaty M, Teherani A, Fallar R. It’s time for medical schools to introduce climate change into their curricula. Acad Med. 2018;93(12):1774-1777. doi:10.1097/ACM.0000000000002368
  • 22. Galway LP, Burkhardt R, Berger P, Cameron E. Climate Change in Medical School Curricula : A Status Report.; 2021.
  • 23. Marill MC. Pressured by students, medical schools grapple with climate change: In Miami, Florida, aspiring clinicians apply lessons learned while reaching out to the region’s most vulnerable communities. Health Aff. 2020;39(12):2050-2055. doi:10.1377/hlthaff.2020.01948
  • 24. Omrani O El, Dafallah A, Castillo BP, et al. Envisioning planetary health in every medical curriculum: An international medical student organization’s perspective. https://doi.org/101080/0142159X20201796949. 2020;42(10):1107-1111. doi:10.1080/0142159X.2020.1796949
  • 25. Gomez J, Goshua A, Pokrajac N, et al. Teaching medical students about the impacts of climate change on human health. J Clim Chang Heal. 2021;3:100020. doi:10.1016/j.joclim.2021.100020
  • 26. Kligler SK, Clark L, Cayon C, Prescott N, Gregory JK, Sheffield P. Climate Change Curriculum Infusion Project: An educational initiative at one U.S. medical school. J Clim Chang Heal. 2021;4:100065. doi:10.1016/j.joclim.2021.100065
  • 27. Séguin N, Selvam R, Moloo H. Contextually relevant healthcare professional education: Why planetary health is essential in every curriculum now. J Clim Chang Heal. 2021;4:100044. doi:10.1016/j.joclim.2021.100044
  • 28. Bell EJ. Climate change: What competencies and which medical education and training approaches? BMC Med Educ. 2010;10(1):1-8. doi:10.1186/1472-6920-10-31/PEER-REVIEW
  • 29. Maxwell J, Blashki G. Teaching About Climate Change in Medical Education: An Opportunity. J Public health Res. 2016;5(1):14-20. doi:10.4081/JPHR.2016.673
  • 30. Stebbins S, Sanders JL, Vukotich CJ, Mahoney JF. Public Health Area of Concentration: A Model for Integration Into Medical School Curricula. Am J Prev Med. 2011;41(4):S237-S241. doi:10.1016/J.AMEPRE.2011.06.020
  • 31. Wilcox BA, Aguirre AA, Daszak P, et al. EcoHealth: A Transdisciplinary Imperative for a Sustainable Future. EcoHealth 2004 11. 2004;1(1):3-5. doi:10.1007/S10393-004-0014-9
  • 32. John Burns HA, Wilcox BA, Kasuya RT. Integrating Ecohealth into a Medical School Curriculum: A Vision of the Future at the University of Hawaii John A. Burns School of Medicine. EcoHealth 2004 11. 2004;1(1):S34-S42. doi:10.1007/S10393-004-0111-9
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ayşen Özmen 0000-0002-4556-098X

Emine Didem Evci Kiraz 0000-0003-0090-5590

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 18 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 5

Kaynak Göster

Vancouver Özmen A, Evci Kiraz ED. Sağlıkta İklim Değişikliği Müfredatı: Türkiye Tıp Fakülteleri İçerik Analizi. STED. 2022;31(5):388-400.